Jak zorganizować małe przyjęcie weselna na 30 osób?

03.05.2021 17:41

organizacja małego wesela
Jak zorganizować przyjęcie weselne na 30 osób? Czy taka zabawa może być udana? Oczywiście, że tak! Liczą się emocje, świetna aura oraz zaproszeni gości. Kameralne przyjęcie weselne nie musi być nudne - wręcz przeciwnie! Poznaj proste kroki, dzięki którym małe przyjęcie weselne będzie tym wymarzonym.

Małe wesele - od czego zacząć organizację?

Warto na wstępie zaznaczyć, że nie istnieje utarty schemat, w jaki sposób zorganizować małe wesele w kilku prostych krokach. Podstawowym elementem, by móc zacząć planować swoje wymarzone kameralne wesele, są zaręczyny. Brzmi to co najmniej dziwnie, ale znam pary, które zaręczały się kilka lat i tyle samo trwały w narzeczeństwie. 

Gdy już macie za sobą ten podstawowy krok i zdecydowaliście się wziąć ślub oraz zorganizować przyjęcie weselne w restauracji, to warto, by proces planowania całego wydarzenia był odpowiednio poukładany. Od czego zacząć? BUM!

OD PLANU. No właśnie o ten plan chodzi. Przed samym jego ustaleniem trzeba jeszcze ustalić kilka szczegółów: poinformować rodzinę o ślubie, ustalić datę oraz budżet wesela, wybrać i zaprosić świadków. BANAŁ :D

Podkreślam, że to dopiero początek planowania, więc punkty mogą dzielić się na podpunkty, a te jeszcze na podpunkty podpunktów.

Małe przyjęcia weselne - jak organizować?

Małe przyjęcia weselne nie oznaczają mniej organizacji. Para młoda będzie musiała zmierzyć się z podobnymi problemami i zawiłościami jak w przypadku dużego wesela. Małe wesele również wymaga ustalenia liczny zaproszonych gości, miejsca, muzyki na przyjęcie, czy klimatu, jaki będzie panował na weselu. Taka impreza to również wyzwanie, aczkolwiek ostatecznie na nieco mniejszą skalę. Zadajmy sobie teraz pytanie: jak zorganizować małe przyjęcie weselne?

Poniżej postaram się wypisać najważniejsze pytania na drodze do osiągnięcia celu.

ŚLUB: jakiego rodzaju ślub: cywilny, konkordatowy, humanistyczny?

Przed rokiem 1998 pary decydujące się na zawarcie związku małżeńskiego najpierw musiały udać się do Urzędu Stanu Cywilnego. Dopiero po tym poszukiwały wolnego terminu na ślub kościelny przed Bogiem. Obecnie jest tak, iż najczęściej pary młode decydują się na wybór ślubu konkordatowego, który łączy ślub cywilny i ślub kościelny. Wybór formy ślubu zależy tylko i wyłącznie od narzeczonych i ich osobistych odczuć oraz doświadczeń. Zdarza się jednak tak, iż z różnych przyczyn narzeczeni już są po ślubie cywilnym i nie mogli oni zaprosić swoich gości do uczestniczenia w tej uroczystości. Z pomocą przychodzi ślub humanistyczny. Jest to ślub mający bardziej indywidualną i osobistą formę w porównaniu ze ślubem cywilnym. Z reguły jest on bardziej emocjonalny i dopasowany pod narzeczonych, a przysięga jest często spersonalizowana. Niestety w Polsce forma takiego ślubu nie jest prawnie unormowana.

DOKUMENTY: jakie będą niezbędne?

Do zawarcia ślubu konkordatowego będzie potrzebna sterta dokumentów, po których zdobyciu uda nam się dopełnić wszelkich formalności i zrealizować swój upragniony ślub i małe wesele marzeń. Jednym z pierwszych dokumentów, które będzie nam potrzebne, to zaświadczenie o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa. Takie zdobywa się w USC i ważne jest przez 6 miesięcy. Wydanie powyższego zaświadczenia przez Urząd Stanu Cywilnego jest bezpłatne. W USC płacimy tylko za sporządzenie aktu małżeństwa, w którym ten akt zostanie sporządzony.

Ślub cywilny w USC można zawrzeć obecnie w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego. Najwcześniej na 30 dni od dnia wizyty i dopełnienia wszystkich formalności. Istnieje możliwość skrócenia tego terminu po wystosowaniu odpowiedniego wniosku do kierownika USC z uzasadnieniem, dlaczego nam się tak spieszy :D W sytuacji zawarcia małżeństwa w Urzędzie Stanu Cywilnego potrzebne będą dowody osobiste oraz dowody dokonania opłaty skarbowej za sporządzenie aktu małżeństwa. Gdyby jednak sam wygląd i otoczka USC nie odpowiadała narzeczonym, to mogą oni zdecydować się na ślub poza USC. Taki ślub jest jednak dodatkowo płatny. Jego koszt wynosi 1000 zł.

MIEJSCE NA PRZYJĘCIE WESELNE: dom ludowy czy dom weselny z restauracją i hotelem, wesele w plenerze lub luksusowa sala weselna

W zależności od tego, co Wam w duszy gra i jaką macie wizję wesela, dostępnych jest kilka opcji do wyboru dotyczących miejsca na małe czy duże przyjęcia weselne.

Narzeczeni coraz częściej chcą mieć pod kontrolą budżet wesela, więc decydują się na wynajem domów ludowych, domów kultury, remiz czy też stodół. Niższe koszty wynikają na pewno z faktu, iż narzeczeni opłacają oddzielnie wynajem lokalu, cateringu i firmy dekoratorskie.

Decydując się na wybór restauracji z miejscami hotelowymi, narzeczeni mają ułatwione zadanie. Kwestie dotyczące posiłków i godzin ich wydawania ustalone są bezpośrednio z managerem sali. Najczęściej domy weselne i restauracje nie wymagają szczególnego udziału firm dekoratorskich, choć już coraz częściej nawet małe elementy powodują, iż para młoda jest bardziej wyeksponowana. 

Zdarza się, że młodzi chcą zupełnie odejść od standardów i zrealizować wesele w nietuzinkowym miejscu, takim jak namiot lub zestaw namiotów w kształcie żagli. Tutaj można postawić na minimalizm i w odpowiedni sposób można wyeksponować klimat miejsca ciekawym ciepłym światłem. Decyzja trudna, a opcji od wyboru do koloru. 

MUZYKA NA ŚLUB I WESELE: muzyka do kościoła, DJ czy zespół na  wesele ?

Czy wiesz, że na Twoim ślubie może zagrać kwartet smyczkowy, zaśpiewać sopranistka lub zagrać harfistka? No pewnie, że wiesz. Teraz pozostało zdecydować: czy jest to coś, co naprawdę chcecie, by uświetniło to Waszą uroczystość? To zależy tylko od Was. Do dzieła. 

Na temat tego, kogo wybrać: DJ czy zespół na przyjęcie weselne pisałem już osobny artykuł :) Ponadto, jeśli szukasz DJ w Poznaniu, to koniecznie zgłoś się do mnie!

FOTOGRAF I OPERATOR KAMERY: osobne czy w pakiecie? Czy w ogóle potrzebni?

Kiedyś to się szło do fotografa po ślubie cywilnym i było dobrze. Kiedyś to wuja filmował i było całe wesele na 42 kasetach. Od tamtych czasów technologia poszła na tyle, iż nie ma już problemu z uwiecznieniem ślubu czy wesela za pomocą zdjęć lub filmu video.  Ja sam na weselu miałem tylko fotografa, którego zdjęcia już 9 lat przypominają mi o tym, co się tam działo. Na tamten moment nie myślałem z żoną o filmowaniu wesela. Teraz trochę żałuje, iż nie zdecydowaliśmy się na profesjonalnego operatora. 

SŁODKOŚCI: tort weselny i ciasta

Mój wuja na każdym z wesel, na którym byłem prywatnie, mawiał zawsze, że ze „słodkiego” lubi najbardziej golonkę. BA DUM TSSS. Tutaj można by rozpisywać się na temat rodzajów tortów, ciast i ciasteczek, ale nie znam się na tym jakoś szczególnie. Tort można zamówić u cukiernika lub swojej cioci. Wybór należy do pary młodej. Najdroższy tort, jaki widziałem na weselu, na którym grałem, miał 5 pięter, posypany był jadalnym złotem i kosztował ponad 2000 zł. Tort na moim weselu na około 60 osób kosztował jakieś 500 zł.

DEKORACJE ŚLUBNE

Zacznijmy od początku. Jaki jest motyw wesela? Boho, rustykalne, wiejskie czy glamour? Wesele w stylu slow wedding czy bez motywu? Po odpowiedzi na to pytanie możemy zacząć się rozpędzać w wyborze dekoracji po styl naszego wesela … i tutaj nie ma ograniczeń. Kilka drewnianych plastrów dębu w stodole, wielkie świecie lub może cały balot słomy? To, czy w ogóle dekorować sale i krzesła, wydaje się nie lada problemem. 

SUKNIA ŚLUBNA

Narzeczonemu polecam zostawić to zadanie świadkowej lub mamie panny młodej. Więcej grzechów nie pamiętam.

STRÓJ PANA MŁODEGO: garnitur, surdut, smoking czy frak?

Wejdź do sklepu, powiedz Pani, że masz wesele. Ubierz to, co Pani Ci podała. Obok kasy jest przymierzalnia. Przymierz. Załóż skarpetki. Pani zapyta, jak mocno kochasz. Zapłać i wyjdź. 

FRYZURA 

Wiem, że fryzura może być próbna i już ta właściwa. Fryzjerka może przyjechać do domu panny młodej i wyczarować niepowtarzalną fryzurę, po której i tak zestresowana panna młoda powie, że jej się nie podoba. W sytuacji kryzysu i telefonu do pana młodego w tej sprawie polecam kurs dyplomacji.

MAKIJAŻ

Jaki makijaż? Jakiś był? Coś było robione? Wszystkie jesteście piękne. KROPKA!

PIERŚCIONEK I OBRĄCZKI

No tutaj można już poważniej. Zwykle zaręczynowy pierścionek wybiera narzeczony w tajemnicy i porozumieniu - oczywiście za plecami przyszłej narzeczonej. Cena za pierścionek zaręczynowy według statystyk waha się w przedziale od 500 do 1500 zł, ale każdy dżentelmen wie, że powinien kosztować tyle, by móc śmiało żyć tylko z jedną nerką.

Co do obrączek - to już decyduje tak głęboka, jak kieszeń narzeczonych i to jakie są ich gusta. Złoto białe, żółte różowe, tytan, platyna, szafiry i diamenty - kto nie chciałby ich mieć. 

ZAPROSZENIA I ZAWIADOMIENIA

Chcecie powiadomić gości, że macie wesele? Może chcesz poinformować o ceremonii w kościele? Drukowane kartki imienne, papier czerpany, może frezowane zaproszenie na drewnianej lub plastikowej tabliczce? Temat rzeka i niekończąca się opowieść. Ceny zaproszeń czasem powalają. Ja sam wydrukowałem bardzo fajne zaproszenia dla swojej rodziny.

USŁUGI DODATKOWE: fotobudka, fontanna czekoladowa, księga gości, instax, napis LOVE, candy bar czy barman

Każda z atrakcji może podkręcić wesele i atmosferę przyjęcia. Fotobudka czy fotolustro pojawia się już dość często na weselach, tak samo, jak fotobus. Najczęściej jest to bus, w którym można strzelić sobie stylową fotę i wkleić tak, jak wyżej do księgi gości. Z instaxem jest podobnie. Jest to aparat podobny do polaroida, który natychmiast wypluwa nam wywołane zdjęcie, które także możemy zostawić w księdze gości na dowód o stanie naszego upojenia. 

By podkreślić, z jakiego rodzaju kalibrem miłości na weselu mamy do czynienia, możemy postawić napis LOVE lub MIŁOŚĆ. Gdy na ślub i wesele zostało zaproszonych sporo dzieci lub podejrzewamy pewien stopień hipoglikemii u naszych gości, można pokusić się o postawienie Cany Baru. Goście weselni - starsi czy młodsi - mogą bez opamiętania zajadać się żelkami. Sztos. Barman na weselu jest jak przyjaciel, którego nigdy nie mieliśmy. Zawsze doradzi, rzuci żartem i urozmaici MENU alkoholowe naszych gości.

Przygotowanie listy rzeczy do zrobienia ułatwia nam organizację małego i dużego przyjęcia weselnego. Podczas organizacji małego przyjęcia weselnego (np. do 30 osób) nakłady pracy i zaangażowanie środków na pewno jest mniejsze niż takiego na 100/150 gości. Nic na stoi na przeszkodzie, by małe wesele na mniejszą ilość osób, stało się magicznym miejscem, które pochłonie naszych gości w tańcu podczas wesela. Liczy się pomysł, pozytywne myślenie i dobre wibracje. 




Dj wodzirej Poznań- na wesele,urodziny,18-t kę Dj wodzirej - na wesele,urodziny,18-t kę